Wednesday 6 May 2020

BBM3420Satu2020:CERITA SOSIAL 2 (NORMALIZA ABD RAHIM, 2019) 3

Minggu 7

Assalamualaikum dan hai semua. Hari ini kita teruskan dengan tugasan seterusnya untuk minggu ini iaitu menyenaraikan nilai murni yang terdapat dalam cerita sosial 3 dari buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi.


Terdapat banyak nilai dalam cerita ini namun saya akan menerangkan tiga sahaja. Nilai yang pertama ialah penyayang. Nilai ini dapat dilihat dengan menunjukkan bahawa Alim amat sayang kepada keluaganya begitu juga keluarganya menyayanginya. Nilai yang kedua pula ialah tolong menolong. Nilai ini dapat dilihat apabila Alim selalu menolong keluarganya untuk melakukan kerja-kerja rumah. Nilai yang terakhir pula ialah bersabar. Nilai ini ditunjukkan apabila Alim gagal menghabiskan tugas menyapu. Ibu Alim dengan sabar membantu Alim untuk menghabiskan tugasnya begitu juga Alim bersabar untuk menyiapkan tugasannya. Itu sahaja nilai-nilai yang saya terangkan. Sekian. Kita sambung dengan tugasan seterusnya untuk minggu ini.













Rujukan :

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi.
Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

Minggu 14 Assalamualaikum dan hai semua. berjumpa lagi kita setelah sekian beberapa minggu. Okey, tugasan hariini adalah berkenaan de...