Thursday 11 June 2020

BBM3420Satu2020:CERITA SOSIAL 2 (NORMALIZA ABD RAHIM, 2019) 5

Minggu 9

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. baik kita sambung dengan tugasan kedua untuk minggu ini iaitu mencari nilai murni yang terdapat dalam cerita sosial 5 dalam buku Kajian Wacana.

Saya akan menerangkan tiga nilai mutni yang terdapat dalam cerita ini. yang pertama ialah pemurah. Nilai ini dapat dilihat ketika Alim berkongsi buku cerita dengan jirannya, Sulaiman. Nilai ini penting kerana dengan berkongsi, kita dapat mengeratkan silaturrahim. Nilai yang kedua pula ialah prihatin. Nilai ini dapat apabila keluarga Alim risau ketika Alim jatuh sakit. Mereka cuba untuk memberikan Alim semangat untuk melawan demamnya. Nilai yang ketiga pula ialah penyayang. Nilai ini dapat dilihat ketika keluarga Alim berdoa supaya Alim cepat sembuh. Nilai ini penting kerana dapat menguatkan lagi tali persaudaraan dalam keluarga untuk membina keluarga bahagia. Sekian itu sahaja untuk tugasan kedua. Kita sambung dengan tugasa yang ketiga pula.






Rujukan :

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi.
Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

Minggu 14 Assalamualaikum dan hai semua. berjumpa lagi kita setelah sekian beberapa minggu. Okey, tugasan hariini adalah berkenaan de...